Portal del PROPIETARI (exclusiu per als Propietaris de la Comunitat Girona 96-98)
El carrer Girona no és només una via de pas: és un testimoni viu de la transformació urbana de Granollers. Des del pas del ferrocarril pel seu traçat fins a l’aparició d’edificis plurifamiliars, el carrer ha evolucionat sota les necessitats del trànsit, de la indústria i de la vida veïnal. Aquesta secció recull no sols l’evolució física i urbanística, sinó també els records, les decisions municipals i els moments que han quedat en la memòria col·lectiva.
El 22 de juliol de 1854, a dos quarts de tres del migdia, Granollers entrava en el llavors reduït club de ciutats amb ferrocarril, després de la inauguració del camí de ferro que comunicava Barcelona amb la capital del Vallès Oriental i que, amb el temps, s’allargaria fins a Girona i Portbou. El traçat original travessava la ciutat de sud a nord i passava pel que avui coneixem com a carrer Girona.
La línia que va arribar a Granollers era part del traçat ferroviari entre Barcelona i Girona, que posteriorment es va estendre cap al nord. Aquest tram inicial va ser promogut per la companyia Camí de Ferro del Nord, una de les pioneres del ferrocarril a Espanya. La construcció d’aquesta línia va ser motivada principalment per la importància econòmica de Granollers com a centre comercial i la seva proximitat a Barcelona, fet que facilitava el transport de mercaderies, com ara productes agrícoles i tèxtils.
L'estació es deia M.Z.A. en relació a l'empresa MZA, que volia dir "Madrid-Zaragoza-Alicante", ja que eren les línies que cobria.
En un primer moment, l'estació de Granollers era final de trajecte amb Barcelona.
Com a curiositat, al ser final de línia, s'emmagatzemaven locomotores de vapor per a que, en cas d'haver-hi molta càrrega, poguessin empènyer fins, almenys, a l'altura de Cardedeu, quan el terreny ja era més planer i després tornaven, a on actualment hi ha el parc Torres Villà.
Innauguració de l'estació M.Z.A. (Madrid-Zaragoza-Alicante) ubicada al Carrer Girona (any 1854)
Jardins de la plaça de l'estació, amb el Casino a la dreta (any 1950)
Antiga Estació MZA. Els passatgers, esperant un tren. Al fons, les cases del carrer Vinyamata (any 1918)
Panoràmica de l'estació de tren de Granollers un cop va entrar en desús (any 1962)
Tren de vapor a la cruïlla del carrer Girona amb el carrer de Francesc Ribas, on hi havia un pas a nivell (any 1958)
Tram del Carrer Girona a l'altura del carrer de l'Enginyer. A l'esquerre, el ramal que anava a les Franqueses i, a la dreta, la via cap a Portbou (anys 30)
Obres de construcció de la nova via paral·lela al Carrer Girona. Al fons, el pont del carrer Francesc Ribas (any 1932)
Tren passant per davant les cases al Carrer Girona 172, separades tan sols per unes tanques de fusta (any 1950)
Tram del Carrer Girona a l'altura del carrer de l'Enginyer. A l'esquerre, el ramal que anava a les Franqueses i, a la dreta, la via cap a Portbou (anys 30)
Vista del carrer Francesc Ribas, des del carrer de Girona, flanquejat per fileres d'arbres. Al fons, l'Hospital Asil, construït per J.M. Miró Guibernau (any 1932)
Aquells primers trens s’endinsaven dins el teixit urbà, creuant l’avinguda de Sant Esteve, l’avinguda del Parc i el mateix carrer Girona. Era una imatge curiosa i alhora perillosa: les vies passaven literalment arran de les cases, separades només per unes tanques de fusta, i hi havia passos a nivell tan delicats com el del carrer Francesc Ribas.
A començaments del segle XX, la presència del tren limitava el desenvolupament del barri.
Els terrenys propers es destinaven sobretot a horts i cases baixes amb corrals i eixides, espais que no atreien la construcció de nous edificis per la incomoditat de tenir la via just al davant. De fet, la ciutat quedava encotillada per aquell traçat, que oferia avantatges logístics però també barreres urbanístiques evidents. Per aquest motiu, a partir dels anys trenta, la companyia ferroviària va començar a planificar un nou recorregut més a l’est, que permetria créixer la ciutat sense les servituds del tren pel mig.
Aquest projecte, tanmateix, no va veure la llum fins al 1958, quan finalment es va inaugurar el nou traçat. Aquell any, el 31 de gener, va circular l’últim tren de passatgers pel carrer Girona. Encara alguns trens de mercaderies hi circularien fins al 1960, però la sort estava decidida: el carrer Girona deixava de ser ferroviari per obrir-se a un futur urbanístic completament nou.
Tren de vapor a la cruïlla del carrer de Girona amb el carrer de Francesc Ribas, on hi havia un pas a nivell (any 1958)
Cruïlla del Carrer Girona amb Francesc Ribas (any 1962)
El desmantellament de les vies ferroviàries va transformar el carrer Girona en un espai de frontera: per primer cop en dècades, els veïns veien com aquell eix alliberat començava a preparar-se per a una nova vida urbana. Però abans de ser asfaltat, el carrer encara era un terreny polsós i irregular, ple de bassals quan plovia i amb solars a mig fer.
Un episodi que va quedar gravat a la memòria col·lectiva va ser la gran nevada del Nadal de 1962. En només 24 hores van caure 75 centímetres de neu a Granollers, i el carrer Girona, encara sense urbanitzar, va quedar completament cobert de blanc. Les fotografies mostren cotxes atrapats i cases envoltades de neu fins a les finestres. Per a molts veïns, aquell Nadal és el record més viu d’un carrer que encara era a mig camí entre el passat ferroviari i el futur urbanitzat.
A mesura que avançaven els anys seixanta, l’Ajuntament va començar a definir el paper del carrer Girona dins del creixement de la ciutat.
El 30 d’octubre de 1969, el Ple Municipal va aprovar que el tram sud passés a dir-se avinguda de Sant Esteve, mentre que el tram nord mantindria el nom tradicional de carrer Girona.
Era una decisió simbòlica: el carrer començava a deixar enrere la imatge de via de tren per esdevenir un veritable eix urbà.
Presentació dels quatre autobusos, a la nova Avinguda del Parc, davant l'edifici de Telefónica (any 1969)
Cruïlla del Carrer Girona amb Francesc Ribas (any 1962)
Obres d'asfalt del Carrer girona a l'altura del carrer de l'Enginyer (any 1960)
Vista al sud de la cruïlla del Carrer de Girona amb Francesc Ribas, amb el carrer encara sense asfaltar i aixecant-se els nous edificis (any 1970)
L’any 1970 es va encarregar el projecte de pavimentació definitiva del carrer Girona a l’arquitecte municipal Joan Barangé Tusquets i a l’enginyer Josep M. Puchades Benito. Aquella obra va significar el punt culminant d’una transformació que feia anys que s’esperava.
El carrer, que havia estat un camí polsós i sovint enfangat, es va convertir en una via asfaltada, amb voreres i preparada per al trànsit motoritzat.
El canvi físic va ser radical. Les antigues cases baixes amb horts i corrals que encara resistien al cantó est del carrer van començar a desaparèixer. En el seu lloc, es van alçar edificis plurifamiliars de diverses plantes, amb locals comercials a la planta baixa i aparcaments comunitaris.
Era la imatge d’una nova Granollers que creixia de pressa, amb barris densos i moderns.
Obres d'asfalt del carrer Girona a l'altura del carrer de l'Enginyer. A la imatge, l'edifici de la Policlínica (any 1960)
Vista del carrer de Girona a l'altura del camp de futbol. Al fons, la construcció dels pisos de la Caixa (any 1960)
Carrer Girona ja asfaltat amb l'edifici de la Policlínica, a l'altura del carrer de l'Enginyer (any 1967)
Vista del carrer de Girona des del carrer de Lope de Vega cap al sud (any 1970)
Vista de l'avinguda de Sant Esteve des de l'edifici Baró de l'Av. del Parc (any 1972)
Carrer Girona amb Francesc Ribas, amb els jardins construïts en terrenys de la RENFE. Al fons, la casa d'Antoni Cumella (any 1977)
Al mateix temps, el carrer Girona acollia indústries i comerços que esdevindrien icònics:
Un dels més importants va ser la Farinera Balcells, situada davant de l’església dels frares. Després de la Guerra Civil, l’any 1944, es va reconstruir en terrenys contigus sota el nom d’Indústries del Vallès, i el 1958 es va ampliar amb unes grans sitges que s’alçaven imponents i que es veien des de lluny. La farinera va funcionar durant dècades, fins que finalment va ser desmantellada l’any 1998 per deixar pas a habitatges. La seva desaparició va marcar la fi d’una etapa en què el carrer Girona combinava plenament la vida domèstica amb la industrial.
Un altre element emblemàtic va ser la Bòbila d’en Baró, a la zona del pont de Bellavista. Aquesta bòbila, construïda pel sindicat de la construcció de la CNT durant els anys de la col·lectivització, va ser un dels motors de la producció de maons i materials de construcció a la ciutat. Va funcionar fins als anys vuitanta i, com tantes altres indústries, va acabar substituïda per nous equipaments: el Pavelló de Bàsquet, un supermercat i blocs d’habitatges.
També hi havia tallers i establiments que van marcar el dia a dia. El Garage Baulenas, per exemple, va esdevenir un dels punts de referència per als veïns que hi portaven el cotxe a reparar o guardar. Moltes de les fotografies dels anys seixanta i setanta mostren la seva façana i l’activitat frenètica que hi havia.
Aquestes indústries i comerços són un record viu de com era el carrer Girona: un lloc on es barrejava el fum de les fàbriques amb les converses de barri, on els veïns convivien amb les màquines i els sorolls industrials, i on cada establiment formava part de la identitat col·lectiva.
Amb aquests canvis, el carrer Girona es consolidava com un dels grans eixos de Granollers, ja no ferroviari sinó plenament urbà, amb el trànsit i l’activitat veïnal com a protagonistes.
Vista del carrer de Girona, des del carrer d'Apel·les Mestres. A la dreta, les sitges de la Farinera Balcells, construïdes el 1958 i enderrocades el 1998 (any 1970)
Bòbila d'en Baró al Carrer Girona amb el pont de Bellavista, on actualment hi ha el pavelló de bàsquet (any 1977)
Garatge i benzinera Baulenas que estava situada a la cantonada del carrer de Joan Prim amb el carrer de Francesc Ribas. (any 1973)
Avui, el carrer Girona és molt diferent del que havia estat fa només mig segle.
És un dels dos grans eixos de Granollers que travessen la ciutat de nord a sud, juntament amb el carrer Roger de Flor, i suporta bona part del trànsit motoritzat. Però també és un carrer on la vida de barri continua molt present: comerços, locals i edificis residencials conviuen en un espai que ha anat modernitzant-se per adaptar-se a les necessitats actuals.
El procés de transformació no s’ha aturat. En les darreres dècades, l’Ajuntament ha impulsat reformes urbanístiques per fer del carrer Girona un lloc més amable per als vianants, amb voreres més amples, espais verds i zones d’estada. Els projectes han buscat equilibrar la seva funció de via de circulació amb la necessitat de fer-lo un carrer habitable, segur i obert a la convivència.
Vista del carrer Girona des de la Policlínica, amb la cantonada d'Agustí Viñamata, amb la construcció de nous pisos (any 1967)
Vista del carrer Girona a l'altura de la nova Policlínica (CUAP) en l'actualitat (any 2025)
Un bon exemple del seu paper actual és l’edifici Girona 96-98, construït als anys vuitanta. Aquest immoble, amb habitatges, locals comercials i aparcament comunitari, simbolitza l’evolució del carrer: del passat industrial i ferroviari a un present marcat per la vida veïnal i la modernització. Avui, la comunitat de veïns impulsa projectes innovadors, amb tecnologia domòtica i serveis digitals, que connecten la història del carrer amb el futur.
Antiga "Casa Ramon", en l'emplaçament on actualment hi ha el nostre edifici (anys 60)
Vista del Carrer Girona amb el nostre edifici ja acabat i el carrer asfaltat (any 1985)
Edifici Girona 96-98 en l'actualitat (any 2022)
Un tren de la línia de França al seu pas pel Pont del Magraner, que estava al nord del carrer de Girona a l'altura de Les Franqueses
Cruïlla del Carrer Girona amb Agustí Vinyamata, amb els jardins de l'estació davant del Casino (any 1950)
Un dels records més gràfics del passat ferroviari és el pas dels trens de la línia de França pel pont del Magraner, situat al nord del carrer Girona, a l’altura de les Franqueses. També destaca la imatge de la cruïlla del carrer Girona amb Agustí Vinyamata, amb els antics jardins de l’estació davant del Casino, cap a l’any 1950.
El carrer Girona, de fet, era conegut popularment com “el carrer del tren”, i moltes famílies encara recorden el soroll de les locomotores i el perill constant dels passos a nivell. Aquell paisatge va desaparèixer amb el desmantellament de les vies, però va quedar gravat en la memòria col·lectiva de la ciutat.
Un altre episodi inoblidable és la gran nevada del Nadal de 1962, quan en només 24 hores es van acumular tres quarts de metre de neu. Les fotografies d’aquell moment mostren el carrer Girona cobert de blanc, amb els cotxes atrapats i les cases mig colgades, una escena que encara avui és recordada amb sorpresa i nostàlgia pels granollerins més grans.
Moltes d’aquestes imatges ens revelen com, en molt pocs anys, el carrer va passar de ser un camí de terra amb horts i cases baixes a convertir-se en un eix urbà ple de cotxes i blocs d’habitatges.
En definitiva, el carrer Girona és un reflex fidel de la història recent de Granollers: un espai en constant transformació, capaç de reinventar-se una i altra vegada. Des del tren fins a l’asfalt, de la farinera al supermercat, de les cases humils als blocs de pisos, el carrer Girona continua sent un punt neuràlgic on el passat i el present conviuen cada dia.
L’edifici provisional de l’estació llavors denominat popularment "Estació de França" i oficialment batejat com "Estació Granollers-Centre", estava construït totalment de fusta i donava la impressió de ser més del "far west" (per pobre i amb aparença d’una altra època) de les populars pel·lícules de vaquers de l’època, que no pas d’una de les ciutats industrials més importants de Catalunya. Per això se li va batejar popularment com l’“estació de Kansas City”. No només Sevilla té una important avinguda amb aquest nom que, a més, és la que porta a la seva popular estació ferroviària. Granollers també pot presumir d’aquesta particularitat.
La primera "Estació de França" just innaugurat el nou tram de ferrocarril (any 1958).
Nova estació construïda 6 anys més tard del canvi de trajecte del ferrocarril (any 1964)
En Guillem Pujadas, nascut a Granollers i amant de la ciutat, ha realitzat aquest vídeo comparant punts de la ciutat en l'actualitat i fa 100 anys.
Tot un viatge en el temps de la Granollers industrial.
Podeu consultar aquestes fotografies i moltes més a l'Arxiu Municipal de Granollers
Comunitat Propietaris Girona 96-98 - Tots els drets reservats - Avís Legal Política de Privacitat Política de cookies
Disseny: Sergi Canal Falguera - 2025